Sex po hádce působí jako droga
17.05.2012 13:00
Vědci už vědí, proč je sex po partnerské neshodě argumentů tak příjemný a přitažlivý. Působí…
Čaj maté může ochránit před rakovinou tlustého střeva

29.01.2012 13:00
Rakovina tlustého střeva je nejčastějším nádorovým onemocněním v Česku. Možná by tomu tak nemuselo být, kdyby lidé víc pili čaj maté neboli výluh z listů cesmíny paraguayské. Farmakologové totiž zjistili, že může být účinný i jako prevence před zhoubnými nádory tlustého střeva.
Čaj maté se dosud podává jako povzbuzující nápoj, v Jižní Americe ho po staletí používají jako lék a prostředek na pročištění jater. Teď se ukazuje, že maté by se mohl začít používat i jinak.
"Deriváty kofeinu v čaji maté nejenže při laboratorních pokusech vyvolávaly buněčnou smrt u nádorových buněk tlustého střeva, ale také snižovaly zánětlivost tkání, což je při léčbě i prevenci rakoviny tlustého střeva velmi důležité," uvedla profesorka Elvira de Mejiaová z University of Illinois.
Podle laboratorních pokusů je účinnou látkou schopnou zabíjet nádorové buňky tlustého střeva kyselina kofeylchinová. Vysoké koncentrace této sloučeniny nádorové buňky zabíjejí, ale zdravým neublíží. Navíc tato kyselina snižuje záněty v tkáních, které vzniku nádorových buněk často předcházejí.
Zelené zlato indiánů
Čaji maté se rovněž říká zelené zlato indiánů. Když k jihoamerickým břehům začali přijíždět Evropané, Indiáni ho podávali na uvítanou.
Vykopávky ukázaly, že tento čaj se používal už před naším letopočtem. A byl vysoce hodnocený, protože se našel v hrobech.
V 16. století jej dovezli do Evropy, začal se rovněž pěstovat na jihoamerických plantážích. Dnes patří mezi nejoblíbenější nápoje jihoamerických domácností.
V Česku jde ovšem spíše o nápoj fajnšmekrů, rozhodně není tolik rozšířený jako klasický černý nebo zelený čaj.
Zahání pocit hladu
Příznivé účinky na organismus znali už indiáni, kteří čaj maté používali jako zdroje energie a zahnání únavy. Popíjení čaje navíc tlumí pocit hladu, což využívali domorodci v době velkých veder nebo nedostatku potravy.
Pro tuto vlastnost je maté oblíbené u žen a mužů, kteří chtějí zhubnout. Pravidelné pití čaje se proto doporučuje jako doplněk k různým dietám. Navíc působí projímavě a močopudně, což je dobré pro pročištění organismu.
Nové výzkumy rovněž prokázaly jeho pozitivní vliv na posilování imunitního systému. Látky obsažené v čaji působí proti různým alergiím nebo senné rýmě. Především pro ženy je zajímavá zpráva, že pravidelné popíjení čaje maté působí na organismus omlazujícím efektem.
Famous
Nejčtenější články
Nejnovější články
Reklama

